Posts tonen met het label Holbox. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Holbox. Alle posts tonen

maandag 15 september 2014

Modern Europees denken: kwestie van ‘ouderwets’ koopmanschap

Wie geld wil verdienen moet gewoon de boer op in het land waar je zaken wilt doen. Je moet mensen spreken, afspraken maken en de handel aantrekkelijk maken voor de buitenlandse koper. Alle moderne sociale media ten spijt, is persoonlijk contact nog steeds het belangrijkste voor succesvol en effectief zaken doen. Ik noem dat: ouderwets koopmanschap. Zeker als je, zoals Holbox, van plan bent om verder Europa in te trekken dan moet je daar een behoorlijke dosis van in huis hebben. Wij vinden al jaren dat Europa onze markt is. Daarom hebben we een fabriek en een verkoopkantoor in Polen en verkoopkantoren in Duitsland en Frankrijk. Engeland lokt ons. Dit niettegenstaande het feit dat we met liefde onze thuismarkt Nederland omarmen.

Wie in het buitenland zaken wil doen, moet niet de fout maken dat te willen doen vanachter het Nederlandse bureau. Daar heb je mensen voor nodig in het land zelf, die de sentimenten per land kennen. Wij moeten als Nederlanders niet denken dat we het buitenland ‘er even bij doen’. Daarvoor zijn we als land te klein en is het buitenland te groot. Daarom werken we in het buitenland met ‘natives’, die op hún manier ons koopmanschap uitdragen.

Als Holbox hebben we de Europese gedachte in ons hart gesloten, min of meer tegen de trend in. De zogenaamde Europese Barometer wijst uit dat de Nederlandse burgers Europa niet zo zien zitten. In zes jaar tijd liep de animo voor ons werelddeel terug van 76 naar 53%. Ondernemers denken daar echter anders over. 75% van de Nederlandse ondernemers vindt de Europese gedachte een kostelijk goed. Die score kan wat Holbox betreft nog wel wat hoger gezien onze hang naar expansie, lees: koopmanschap. Daar geloven we heilig in. Zakendoen van face-to-face. Iets mooiers is er niet.

maandag 25 maart 2013

Persweeën

Ook een man kan soms persweeën hebben bij de geboorte van een nieuw idee. Dat zit ik mij op dit moment te bedenken. Ik schrijf dit op het vliegveld van Dresden in het voormalige Oost-Duitsland. Tijd genoeg om onze nieuwste aanschaf te overdenken, want er is een staking aan de gang. En we moeten nog een paar uur wachten voor we kunnen vertrekken. En misschien moeten we hier zelfs het nachtje overblijven. We hebben namelijk net een nieuwe drukpers bij KBA in Radebeul gekocht en niet zo’n kleintje ook. Het gaat om het formaat 1640 x 1220 mm. Daar hebben we er overigens al eentje van. Maar deze is nog geavanceerder qua techniek.

Dat wij nu nóg zo’n joekel van een pers kopen, doet menige grafische collega de wenkbrauwen flink fronsen. In Nederland is er een enorme overcapaciteit op het gebied van drukwerk. Dat geldt echter voornamelijk voor de kleinere formaten en voor de rotatieoffset – krantendruk in de volksmond. Als leveranciers van displays zitten wij daar precies tussenin. De nieuwe pers is sneller in te stellen en kent behoorlijk wat elektronische controlemogelijkheden. Dit betekent dat we minder papier nodig hebben om ‘in te schieten’. Dat laatste is de vakterm voor het aantal druks dat je nodig hebt om het werk op kleur te krijgen. Dat scheelt weer duur papier en daarom kunnen we nog beter concurreren. En dat blijft in deze tijd hard nodig.

Een pers als deze kost enkele miljoenen, dus voor we zo’n machinerie aanschaffen gaat er heel wat water door de Maas. Het is zelfs een familieaangelegenheid die regelmatig onder de middagmaaltijd waar we elkaar regelmatig in het bedrijf ontmoeten– en vaak ook daarbuiten - onderwerp van gesprek is. Als je tenslotte overgaat tot de aankoop hebben we al heel wat persweeën achter de rug. Ook bijna letterlijk. Op het moment van schrijven heb ik echter nog maar één ach en (pers)wee: hoe komen we hier weg?

Jan Hol

vrijdag 8 maart 2013

De toekomst moet je maken


De Belgische schrijver Marc Andries, eens marketing manager bij Agfa Gevaert, schreef ooit: ‘verleden heb je, de toekomst moet je maken’. Het is een gevleugelde zin geworden, waar ik de laatste tijd veel aan moet denken. Terwijl regeringen en bedrijven zich bezighouden met vervelende bezuinigingsscenario’s kijken wij bij Holbox juist over de grenzen heen. En dat begrip trekken we breed: de grenzen van communicatie, grenzen van onze producten, grenzen in de tijd en natuurlijk ook de landsgrenzen. Zo langzamerhand wordt iedereen ook wel wat moe van de negatieve berichten en gekissebis tussen vakbonden en werkgevers, regering en oppositie. Tijd om niet meer stil te zitten en af te wachten wat de Hoge Heren besluiten, maar actie te ondernemen. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen voor het Future Forum. Op 11 april vindt de derde editie daarvan plaats in de Oolderhof in Herten-Roermond. Er zijn plaatsen vrij, dus u kunt zich nog aanmelden.

In een tijd als deze zijn initiatief en vernieuwing dé remedie om de toekomst tegemoet te treden. In plaats van veel energie te steken in de laatste kostenreducties, is het beter om te investeren in verkoop en directe contacten met klanten en potentiële klanten. Die komen niet meer naar u toe… die moet u opzoeken. Wellicht zijn die klanten ook niet meer in ons land, maar in het buitenland. Steeds meer ondernemingen beseffen dat de thuismarkt niet meer toereikend is. En als Hollandse Handelslui weten we maar al te goed dat we dan de boer op moeten in het buitenland. Wij doen dat ook. In Oost-Europa, Benelux, Scandinavië, Engeland en tegenwoordig ook Frankrijk.

Die aanpak vraagt niet alleen om visie, maar vooral om daadkracht en strategie. En die kun je alleen maar ontwikkelen door goed te luisteren naar anderen. Vandaar ons Future Forum, waar deskundigen komen die u en mij inspireren. Prof.Dr. Sloot over nieuwe kansen door gebruik te maken van ongedachte distributiekanalen, die op basis van gedegen onderzoek, de grondslag vormde voor zijn inaugurele rede. Hij is hoogleraar in Groningen. En Gerlof Bos, oprichter van de vergelijkingssite Looking for Booking en secondant van tv-kok Herman den Blijker. Hij heeft verfrissende ideeën over retail, die gebaseerd zijn op zijn ervaring in de gastvrijheidsindustrie. Wilt u ook uw grenzen verleggen? Bezoek dan ons Forum. En dat we grensverleggend zijn in displays, dat wist u natuurlijk al…