vrijdag 8 maart 2013

De toekomst moet je maken


De Belgische schrijver Marc Andries, eens marketing manager bij Agfa Gevaert, schreef ooit: ‘verleden heb je, de toekomst moet je maken’. Het is een gevleugelde zin geworden, waar ik de laatste tijd veel aan moet denken. Terwijl regeringen en bedrijven zich bezighouden met vervelende bezuinigingsscenario’s kijken wij bij Holbox juist over de grenzen heen. En dat begrip trekken we breed: de grenzen van communicatie, grenzen van onze producten, grenzen in de tijd en natuurlijk ook de landsgrenzen. Zo langzamerhand wordt iedereen ook wel wat moe van de negatieve berichten en gekissebis tussen vakbonden en werkgevers, regering en oppositie. Tijd om niet meer stil te zitten en af te wachten wat de Hoge Heren besluiten, maar actie te ondernemen. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen voor het Future Forum. Op 11 april vindt de derde editie daarvan plaats in de Oolderhof in Herten-Roermond. Er zijn plaatsen vrij, dus u kunt zich nog aanmelden.

In een tijd als deze zijn initiatief en vernieuwing dé remedie om de toekomst tegemoet te treden. In plaats van veel energie te steken in de laatste kostenreducties, is het beter om te investeren in verkoop en directe contacten met klanten en potentiële klanten. Die komen niet meer naar u toe… die moet u opzoeken. Wellicht zijn die klanten ook niet meer in ons land, maar in het buitenland. Steeds meer ondernemingen beseffen dat de thuismarkt niet meer toereikend is. En als Hollandse Handelslui weten we maar al te goed dat we dan de boer op moeten in het buitenland. Wij doen dat ook. In Oost-Europa, Benelux, Scandinavië, Engeland en tegenwoordig ook Frankrijk.

Die aanpak vraagt niet alleen om visie, maar vooral om daadkracht en strategie. En die kun je alleen maar ontwikkelen door goed te luisteren naar anderen. Vandaar ons Future Forum, waar deskundigen komen die u en mij inspireren. Prof.Dr. Sloot over nieuwe kansen door gebruik te maken van ongedachte distributiekanalen, die op basis van gedegen onderzoek, de grondslag vormde voor zijn inaugurele rede. Hij is hoogleraar in Groningen. En Gerlof Bos, oprichter van de vergelijkingssite Looking for Booking en secondant van tv-kok Herman den Blijker. Hij heeft verfrissende ideeën over retail, die gebaseerd zijn op zijn ervaring in de gastvrijheidsindustrie. Wilt u ook uw grenzen verleggen? Bezoek dan ons Forum. En dat we grensverleggend zijn in displays, dat wist u natuurlijk al…