Het familiebedrijf is ineens weer in de belangstelling komen
te staan, sinds de Universiteit Neyenrode speciaal voor die categorie een
masteropleiding heeft gestart. Met dit feit is de term ‘Familiebedrijf’
plotseling sexy geworden, in plaats van oubollig. Dat stemt mij vrolijk, want
Holbox is ook een familiebedrijf. Mijn vrouw, mijn twee dochters en mijn zoon
en zijn vrouw werken er in. Mijn goede luim over dit nieuwe modernisme is te
verklaren. Want soms is de term Familiebedrijf een geuzennaam en dat is een
odium dat ‘we’ niet verdienen. De 194.000 bedrijven van dit soort heeft een
economische betekenis van 1500 miljard omzet en dat is niet niks. Er zitten dan
ook bedrijven bij waarvan je het niet zou verwachten: Heineken, Blokker,
Zeeman, Bavaria, Fenterner Van Vlissingen, Randstad, noem maar op!.
Familiebedrijven hebben iets speciaals. Volgens
onderzoeken is onze continuïteit hoger, personeel blijft langer bij ons werken
en de betrokkenheid van ‘ons soort mensen’ bij de klant is groter. Dat is te
verklaren. Zo’n bedrijf is van onszelf, het is onze boterham. Als er iets mis
gaat zijn we direct persoonlijk bij welk euvel dan ook betrokken. Daarover gaat
het dan soms ook in de familiekring. Met andere woorden: we zijn soms langer en
intensiever bezig met onze klanten en ons werk dan een ‘loondiener’, de uitzonderingen nagesproken.
Dit alles overdacht ik na de Navenant Kalender Party die we
eind december vorig jaar organiseerden in Kasteel Daelenbroek in Herkenbosch.
Een gebeurtenis waarbij zowel lezers van deze Limburgse glossy, dat Holbox
Media uitgeeft, als klanten van Holbox aanwezig waren. Sommigen van hen vallen
onder beide categorieën. Dat is niet alleen een feest voor onze relaties, maar
ook voor ons. Toch een beetje een familieaangelegenheid als afscheid van het
oude jaar en begin van het nieuwe. Het zal u niet verbazen dat ik u namens de
hele familie, waartoe ik ook onze medewerkers reken, een gezond en fijn 2013
toewens.