donderdag 25 oktober 2012

Toekomst


Jempi Moens

Het maken van toekomstplannen ligt me niet zo. Ik ben meer een improvisator en daar ben ik in mijn zakelijk leven aardig mee op weg gekomen. Het zijn gelukkig altijd weer anderen die mij vragen hoe ik over de toekomst denk. Ik beperk mij dan tot mijn vakgebied. Maar er zijn ook mensen die daar een diepgaande studie van hebben gemaakt. Zoals de Belgische hoogleraar en Futuroloog Jempi Moens, die tijdens ons Future Forum onder grote belangstelling een college gaf over dit onderwerp. Als ik hem mag geloven – en dat doe ik – dan gaan we tot 2021 nog een paar mooie jaren tegemoet. Hij ontleent deze wijsheid aan wetenschappelijk onderzoek. Het gaat te ver op deze plaats hier dieper op in te gaan. Ik meen dat er tendensen zijn die wijzen op enig optimisme in deze tijden. Zeker als ik kijk naar de resultaten van Holbox.

Het afgelopen jaar hebben we geplust qua omzet en qua winst. Dat danken we aan de mensen die ons naar de toekomst van de display vragen. De toekomst van de display zoals we die kennen zal veranderen. Onder invloed van digitale media zal deze een belangrijkere plaats innemen bij het beslissingsproces van de klant. Die krijgt steeds meer impulsen te verwerken. De laatste impuls is het meest beslissend… die vindt plaats op het verkooppunt. Dat bewijzen tal van onderzoeken, onder andere van Popai, de organisatie waarbij wij ook zijn aangesloten.

Toekomstplannen zijn belangrijk. Flexibiliteit in deze tijd nog meer. Trends en rages komen snel op, om ook weer snel te verdwijnen. Wie daar op in kan spelen heeft een boterham, heel vaak met ook nog wat er op. Die flexibiliteit mag u van ons verwachten. En ja… dat is eigenlijk ons toekomstplan. Simpeler kan het niet.